Már 1221 szócikk közül válogathatsz.

Az Ecopédia egy bárki által hozzáférhető és szerkeszthető webes gazdasági tudástár. Legyél Te is az Ecopédiát építő közösség tagja, és járulj hozzá, hogy minél több hasznos információ legyen az oldalon! Addig is, jó olvasgatást kívánunk!
Hirdetés


Kis számú [tőkés]? [nagyvállalat]? uralma adott [gazdasági ág]? felett.
 
A klasszikus [monopólium]?hoz hasonló, bár itt nem egyetlen piaci szereplő, hanem több, de kevés számú vállalat uralja az adott [ágazat]?ot.
Az oligopólium szereplői kölcsönösen függnek egymástól, így egy-egy döntésük meghozatalakor figyelniük kell a többi szereplő döntéseire. Egy vállalat például képes befolyásolni a termék árát, de számításba kell vennie versenytársai válaszlépéseit is.
 
Oligopólium jellemzi például többek közt a személygépkocsi-ipart, a légitársaságokat, az olajtársaságokat, a műanyaggyártókat.
 
Az oligopólium szereplőinek egyik törvénytelen de nyereségmaximalizálásra az egyik leghatékonyabb módszere a kartellezés, amikor a vállalatok megegyeznek arról, hogy miként osztják meg egymás között a piacot, így kisebb helyi monopóliumokhoz jutnak.
 
Az oligopólium formái:
  • kínálati oligopólium - Ez a hagyományos értelemben vett oligopólium.
  • keresleti oligopólium ([oligopszónium]?) - arra az esetre értjük, ha az adott piac kevés [vevő]?vel rendelkezik. 
  • kétoldalú oligopólium - Ha az adott piacon a vevők és az [eladó]?k száma is alacsony.
  • homogén oligopólium - Amikor a kis számú eladók által kínált [termék]?ek, [szolgáltatás]?ok nem különböznek egymástól, vagy egymás tökéletes helyettesítői.
  • heterogén oligopólium - Ha a kis számú eladók által kínált termékek, szolgáltatások különböző fajtájúak, de részben egymással helyettesíthetőek.

Hirdetés







Patikapédia Jógapédia Netpédia Biciklopédia Vinopédia Mammutmail Webfazék
egyészségügyi enciklopédia jóga gyakorlatok, tudástár internetes tudástár kerékpáros tudástár borkulturális tudástár nagy fájlok küldése online receptek