Klasszikus közgazdaságtani értelemben a piac sajátossága, hogy a külöböző jószágok eladói és vevői egy helyen gyűlnek össze, csökkentve ezzel a [tranzakciós költségeket]?. A piaci ár meghatározásában sok tényező közrejátszik. Tökéletes piac esetében a jószágok árai kiegyenlítődnek, mivel a tökéletes piac feltételezi, hogy nincsen információs asszimetria és nincsenek minőségbeli különbségek. Ennek következménye, hogy a vevők mindig a lehető legalacsonyabb árú terméket vásárolják meg, így kénytelen lesz a többi piaci szereplő is ezen az áron adni a termékét.
Piacok típusai:
- árupiac
- szolgáltatások piaca
- munkaerőpiac
- tőke- és pénzpiac
- információs piac
Piaci formák:
- tökéletes verseny: kellően nagy piac, melynek következtében egy-egy szereplő nem tudja befolyásolni az árakat, így a szereplők árelfogadóvá válnak, valamint szabad a be- és kilépés.
- monopolizált piac: néhány nagyvállalat van csak a piacon, különleges esetben csak egyetlen vállalat van a piacon. Különlegessége, hogy a monopol helyzetben lévő termelő határozza meg az árakat, valamint belépéi korlátok állít a piacra belépni szándékozó új vállalatok felé.
- oligopol piac: ebben az esetben néhány nagyobb termelő látja el a teljes piacot. Ez a forma átmenet a tiszta verseny és a tiszta monopólium között, a szereplők ismerik egymás tevékenységét, azonban nem egyeztetik azt, de képesek alkalmazkodni egymáshoz.