Kizárólag az [online üzletág]?akban használt fogalom. Az internetes üzletekkel szemben elvárt, illetve remélt felfokozott, gazdaságilag teljesen megalapozatlan várakozások által felfújt technológiai [részvények]? szárnyalásának hirtelen bekövetkező "kipukkanására" utal.
Nevét az angol dotcom kifejezésről kapta, mely kifejezés az üzleti életben legelterjedtebb .com domain-végződésből származik.
Az 1995-2000. év közötti időszakban az internetes [vállakozás]?okkal kapcsolatos közhangulat oly mértékű optimizmust mutatott, hogy szinte bármilyen online vállakozás milliós befektetéseket tudott magához vonzani. Legnagyobb probléma abban rejlett, hogy nem csak a kis [magánbefektető]?ket érte el ez a hangulat, hanem a [befektetési alapok]? és [kockázati tőke]? kezelőit is. Mindenféle komoly [közgazdaság]?i megfontolás, elemzés nélkül döntötték a dollármilliárdokat technológiai cégek papírjaiba (10 évvel ezelőtt ez a szám elérte a 100 milliárd $).
A mértéktelen [befektetési hullám]? haszonélvezői, a "dotcom" vállakozások ésszerűtlenül magas reklám és egyéb kiadásokkal, és elhibázott gazdasági lépésekkel, a profittermelés szinte teljes mellőzésével hamar elérték, hogy a befektetők rájöjjenek, megvásárolt papírjaik valós értéke nagyon távol áll a remélttől. Ekkora az amerikai [NASDAQ]? [tőzsdeindex]?e rohamosan zuhanni kezdett, mely zuhanás két és fél éven át tartott, és közel ötödére esett vissza. Ezzel tömegesen mentek csődbe a "dotkom" cégek, a befektetők pedig milliárdokat veszítettek.
A dotcomlufi kidurranása miatt azóta mind az internetes vállakozások, mind a befektetők érettebbé váltak, előbbiek szigorú [üzleti terv]?ekkel, szoros [költséggazdálkodás]?sal biztosítják a befektetőket a megtérülésről, utóbbiak pedig alaposan megfontolják mibe milyen feltételekkel fektetnek.
Az nem vitatható, hogy akkoriban a cégek ezerszám mentek tönkre, hatalmas befektetett összegek váltas semmivé napok alatt, viszont a fellendülés éveiben épült ki az internet infrasruktúrális alapja. Az akkor már létező, mára gigantikus vállalattá fejlődött cégek (például Faceook, Google) az akkori vesztesek kárán tudtak ilyen rövid idő alatt ekkora céggé nőni. Nem feledhetjük azt a tényt, hogy ezek a vállalatok azóta komoly [bevétel]?lel tudják igazolni tőzsdei értéküket.