A pilótajáték magyarországon illegális tevékenység.
A piramisjátékhoz nagyon hasonló modell, de klasszikus esete mutat néhány eltérétést. Általában vállalatnak, vállalkozásnak álcázott hálózat építésként feltüntetett tevékenység.
A rendszerbe belépők belépési-, regisztrációs-, vagy tagdíjat fizetnek, majd új belépőket beszervezve azok díjából részesülnek.
Lényegében egy olyan zárt hálózat, ahol az új belépők által befizetett összeget különböző arányban a felette állók kapják meg.
A legfelső szinten a játék szervezője, a "pilóta" áll. A befizetésekből a legnagyobb részesedést kapja, és minden belépő által befizetett összegből részesül.
Mivel a hierarchiában lejjebb elhelyezkedő tagok jövedelemhez jutásához (de legalább költségeik megtérüléséhez) szükséges új tagok száma meredeken növekszik, a potenciális belépők hamar elfogynak.
Ilyenkor az alul lévők befizetései nem térülnek meg.
Minél később szakad meg a láncolat, annál magasabb azok száma, akik nem jutnak hozzá sem a befizetett összeghez, sem az ígért további [jövedelem]?hez.
Megjelenési formái szerint gyakran önsegélyező körnek, támogató, segítő, ajándékozó programnak tüntetik fel, esetleg MLM vállalatnak,
Magyarországon a pilótajáték szervezése 1996. augusztus 15.-e óta büntetendő cselekmény.
Különbségek - Pilótajáték, Piramisjáték.
- A pilótajáték esetén abszolút zárt rendszerről van szó, a jövedelem kizárólag a belépők befizetéseiből származik, nem mutatható ki semmiféle [termék]? vagy [szolgáltatás]?. Ebben az esetben a nyertesek haszna pontosan megegyezik a vesztesek [veszteség]?ével.
- Piramisjátéknál valamilyen termék is kimutatható, de vagy az az árumennyiség, mely kötelezően megvásárolandó a belépéshez meghaladja a saját fogyasztást, vagy annak ára és [tényleges érték]?e között jelentős különbség mutataható ki (például úgynevezett "kezdőcsomag").
Mindkét esetben a legfőbb cél tényleges [gazdasági tevékenység]? végzése nélküli jövedelem generálás. Mivel a pénz szinte kizárólag befizetésekből származik, egyszerű logaritmus-számítással kiszámítható, hogy a hálózat egy idő után képtelen tovább fejlődni.
A pilótajáték jellemzői:
- Csatlakozási díj, amelyért általában nem, vagy a befizetésnél jelentősen alacsonyabb ellenértékű terméket kap a belépő. (például: klubtagság, információs csomag, kezdő csomag)
- Nincs termék - Tulajdonképpen valós gazdasági tevékenység nem történik. A hálózatnak nem a termék értékesítés és forgalom létrehozása a célja (kivéve, ha az a látszat fenntartásáért van).
- A hangsúly az új emberek beléptetésén van, tehát az új belépők befizetései tartják el a hálózatot.
- Gyakran a meghirdetésben szereplő cég sem létezik, az új belépők befizetéseiket közvetlenül a fölöttük állóknak küldik.