Piaci egyensúly esetében a piacon levő kínálat és kereslet megegyezik.
A fenti ábrán jól látható, hogy a piaci egyensúly a keresleti és a kínálati függvény metszéspontjában jön létre. Ebben a pontban lehet meghatározni az egyensúlyi árat és az egyensúlyi mennyiséget is.
Fontos mikroökonómiai tény, hogy a javak piaci árai és keresett, illetve kínált mennyiségei különféle piaci mechanizmusok révén az egyensúly ár és mennyiség felé tartanak. Túlkínálat esetén (amikor a jószág kínálata magasabb a keresletnél) az eladók kénytelenek csökkenteni az árakat, aminek következtében nő a kereslet. Túlkereslet bekövetkeztével (ha a jószág iránti kereslet nagyobb, mint az eladásra kínált mennyiség) az eladók emelik az árakat, aminek következtében csökken a kereslet. Fontos feltevés, hogy a felkínált jószágoknak homogénnek kell lennie, különben több egyensúlyi ár is kialakulhat. A kialakult egyensúlyt külső tényezők is eltéríthetik, mint például adók bevezetése, vevői igények változása.
A piaci egyensúly kialakulását és annak mechanizmusait Adam Smith kutatta először. A matematikai modellt Alfred Marshall dolgozta ki, aki után Marshall-keresztnek nevezték el a fenti ábrát.