A Lerner-index nevét megalkotójáról, [Abba P. Lerner]? (1903-1982) orosz származású Brit, később Amerikai közgazdászról kapta.
A mikroökonómia által használt mutatószám, mely egy adott vállalat piaci erejét mutatja. Másképpen fogalmazva a vállalat képessége arra, hogy a [piaci ár]?at a [versenyzői ár]? (MC) fölé emelje.
A Lerner-index a vállalat által szabott [ár]?nak a határköltségtől számított százalékos eltérésével egyenlő.
Az iparág i-edik vállalata esetén:
Az iparág egésze (homogén termék, azonos árak) esetén:
Ha egy vállalat egyre magasabb árat tud meghatározni, így nagyobb profitra szert tenni, egyre nagyobb piaci erőről tesz tanubizonyságot, hiszen egyre nagyobb erőre van szükség ahhoz, hogy a határköltséggel egyenlő ártól minél jobban el tudjon térni.
Amennyiben az egymással versengő vállalatok egyike sem tud eltérni a [piaci ár]?tól, az egyre lejjebb szorul, majd a harátköltséggel lesz egyenlő. Ebben az esetben az összes szereplő Lerner-indexe 0.
Hogyha monopóliumban lévő vállalatról beszélünk, akkor őt kizárólag a termék kereslete tudja korlátozni a tetszőleges áremelésben. Ilyenkor a Lerner-index a kereslet árrugalmasságának reciprokával egyenlő. Minél kisebb a [kereslet-rugalmasság]?, a monopóliumban lévő cég Lerner-indexe, tehát piaci ereje annál nagyobb.