Az üzleti terv egy olyan koncepció, amely a vállalkozás külső és belső elemzése alapján megmutatja a konkrét célokat, és a célok eléréshez vezető utat. Bemutatja a lehetséges eredményeket, az eléréshez szükséges forrásokat és feltételeket, magában foglalja a következő évre szóló operatív tervet is. 1, de maximum 3 évre szól.
Az üzleti terv céljai:
- megmutatja az üzletvezetéssel kapcsolatos elképzeléseket
- értékelésként is szolgál, összehasonlítja a múltat a pillanatnyi teljesítménnyel
- elengedhetetlen feltétele a sikeres vállalkozás felépítésének és a pénzszerzésnek
Az üzleti terv tartalmi elemei:
- Bevezetés - alapadatok
- Összefoglalás
- Iparágelemzés - trendek, kilátások, versenytársak elemézése, piac meghatározása
- A vállalkozás bemutatása - termékek, vagy szolgáltatások, tevékenységi kör leírása, a vállalkozó bemutatása
- Tevékenységi terv - termelési folyamat, szállítók, telephely bemutatása
- Szervezeti terv - tulajdonosok, munkavállalók munkaköri és felelősségi beosztása
- Marketingterv - helyzetelemzés, értkesítési csatornák kiválasztása
- Pénzügyi terv - előzetes jövedelemterv, pénzáram becslése, mérlegtervek, fedezetszámítás
- Kockázatbecslés - a gyenge pontok értékelése
- Csatolandó dokumentumok