Közgazdasági mérőszám, mellyel kifejezhető, hogy a lakosság az adott nagyságú vásárlóalapért az áruk és a szolgáltatások milyen tömegét képes megszerezni.
A vásárlóerő a vásárlóalap reálértéke, azaz a vásárlóalap nagysága mellett az áruk és szolgáltatások árszínvonala határozza meg. Változása így egyenes arányban áll a [vásárlóalap]?, és fordított arányban az [árszínvonal]? változásának irányával.
A vásárlóerő többféle összefüggésben fejezhető ki:
- Az ezrelékben kifejezett vásárlóerő-adatok a vizsgált egységek súlyát mutatják az ott élő lakosság rendelkezésre álló jövedelmére vonatkozóan, az országos összeghez viszonyítva.
- Az egy lakosra, illetve egy háztartásra jutó vásárlóerő index azt fejezi ki, mely területeken és mennyivel tér el a jövedelem az országos átlagtól (=100,0). Az egy főre eső vásárlóerő indexet a következőképpen számíthatjuk ki:
Vásárlóerő-mutatószám = Vásárlóerő-mutatószám (ezrelékben) / Lakónépesség száma (ezrelékben) * 100
- A vásárlóerő millió euróban kifejezett értéke az adott területi egységre jutó éves összes elkölthető jövedelmet jelenti.