Stratégiai szövetségnek nevezzük a két vagy több szervezet között létrejövő kölcsönösen előnyös együttműködést, amelynek során megmarad a felek szervezeti, jogi és stratégiai önállósága. Rendszerint bizonyos üzletágakban, vagy funkcionális részterületeken meghatározott tevékenységeket integrálnak és a szövetség rendelkezésére bocsátanak bizonyos mennyiségű anyagi, vagy más jellegű tőkét is. Időhorizontja rendszerint hosszabb távú, azonban előfordulhatnak meghatározott időre szóló szövetségek is.
Lehetséges célok:
- nagyságrendbeli különbségekből fakadó előnyök szerzése,
- technológiai, vagy menedzsment ismeretek továbbfejlelsztése, vagy újak szerzése,
- új piacok szerzése,
- [versenyelőny]?ök szerzése,
- jogi, politikai téren hatékonyabb együttműködés.
Lehetséges típusai, irányai:
- Horizontális szövetségek: azonos iparágban működő vállalatok között jön létre.
- Additív szövetség: egy közös termék fejlesztése, melyre megszűnik a felek közti verseny.
- Versenyt megőrző szövetség: többnyire egy optimális sorozatnagyság elérésére jön létre, de a verseny megmarad a késztermék tekintetében.
- Komplementer szövetség: kiegészítő eszközök, ismeretek szerzése, a késztermékek rendszerint nem konkurensek egymással.
- Vertikális szövetségek: ilyenek lehetnek például a beszállítói együttműködések.
- Diagonális szövetségek: különböző iparágban működő vállalatok működnek együtt.