A Black Friday a karácsony előtti kiemelt kereskedelmi időszak egyik legfontosabb eseménye az Egyesült Államokban és Kanadában, de újabban már a többi kontintensen is. A Black Friday az észak-amerikai piacról indulva terjedt el, ahol a Hálaadást követő pénteket, azaz november negyedik péntekjét nevezték el így. Ilyenkor a kereskedők óriási akciókkal nyitják meg a karácsony előtti vásárlási időszakot.
Ellentétben például az Internetes Vásárlás Napjával, spontán kialakult jelenségről van szó, de mára tudatosan használja az USA-ban az egész kereskedelmi iparág. A Fekete Péntek nevével ellentétben cseppet sem gyászos esemény. A név eredetének egyik magyarázata szerint november negyedik csütörtökjén lévő Hálaadás ünnepét követő pénteki napon fordul át a kereskedők legtöbbjének éves üzleti eredménye a veszélyes – veszteséges – pirosbetűs tartományból pozitívba, azaz a feketével írt profitba. Vagyis az áruházak jó része tizenegy hónapig kénytelen-kelletlen vár, hogy aztán az ekkor induló karácsonyi szezonban learathassa egész éves munkája gyümölcsét. Ennek az év végi rohamnak a kezdőpillanata a Black Friday az Egyesült Államokban.
A világ többi részén - még a keresztény országokban sem - nem ünneplik az őszi betakarítások utáni Hálaadás Napját, és ezért nincs is egy ilyen éles váltás, amikor a pulykavacsorás családi ünnepről és hosszúhétvégéről átfordulnak az emberek az adventi gondolatkörbe, és hirtelen elkezdenek karácsonyi ajándékokat vásárolni. Ennek ellenére a Black Friday akciókat egyre több és több országban hirdetik meg a kereskedők, de az is látszik, hogy esetükben az időpont nem teljesen adekvát, hiszen november végén sokaknak már amúgy is a karácsonyi értékesítési időszaka zajlik. Amit egy nagy akciózás akár kannibalizálhat is, mégis, onnantól, hogy felütötte a fejét újabb és újabb piacokon a Black Friday, ebben a kedvezményezési (kommunikációs) versenyben nem akar és nem is mer senki lemaradni a versenytársaitól.
A Black Friday a magyar piacra 2014-ben érkezett meg, és az amerikai mintával ellentétben, nálunk elsősorban az e-kereskedelmi piac nagy szereplői honosították meg. Ezért - különösen a kezdetekkor - leginkább az amerikai Cyber Monday-ra hasonlított.
És hiába a Hálaadás Napja, mint természetes "gát" a karácsonyi vásárlások előtt, Amerikában is egyre inkább tágítják a kereskedők a novemberi akciós időszakot, így újabban Black Friday helyett már Black Novemberről cikkezik a sajtó a tengerentúlon. Magyarországon is látható, hogy a kereskedők a maguk igényei szerint alakítják az eseményt: vannak olyanok, akik másokat egy héttel megelőzve hirdetnek Black Friday akciókat, míg mások minden novemberi pénteken különleges ajánlatokkal jelentkeznek.
A kereskedők saját akcióin túl megjelentek az olyan online gyűjtőoldalak, amelyeken a hazai Black Friday akciók között lehet böngészni. Ilyen például a 2016-ban indult HelloBlackFriday.